Психологічна абетка



Вправи на формування адекватної самооцінки

1. Гра « Лідер»
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: хустинка на очі
Завязати дитині очі. Це лідер. Він стоїть у центрі кола. Дитину розкручують зі словами:
                            Ось наш лідер головний (а),
                            Він розумний і стрункий.
                            Разом будемо тікати,
                            Лідер буде нас шукати.
Завдання. Лідер намагається зловити дітей, що розбігаються. Перший, кого впіймали, стає лідером.
                      
2. Програвання ситуації
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: різноманітні іграшки.
Психолог за допомогою іграшок програє перед дітьми просту сценку.
Завдання: «Діти подивіться сюди. Це не просто іграшки, а справжні актори. Хочете спробувати пограти в акторів? Тоді слухайте завдання: я буду запрошувати кілька дітей до себе і вони програватимуть те, що я запропоную. Але я знаю лише початок історії, а кінець ви придумаєте самі. Готові? 
Наприклад:
1. У тебе віднімає іграшку друг. Що ти будеш робити далі?
2. Діти не приймають тебе до спільної гри. Що ти будеш робити далі?
3. Тебе ображають. Що ти будеш робити далі?
                                      
3. Гра « Веселий мяч»
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: Мяч
Діти стоять по колу і передають один одному мяч під супровід лічилки:
                              Наш веселий, дзвінкий мяч -
                              Стрибунець, ну просто ас!
                              У кого веселий мяч,
                              В кого ти-виходь до нас.

Завдання: Дитина, у якої опинився мяч наприкінці лічилки, входить у коло й виконує завдання, яке їй найбільше до душі (танок, пісня).
                         
4. Гра «Дзеркало»
Час проведення: 8 хвилин
Матеріал: магнітофон, аудіо записи спокійної музики.
Завдання: Грає музика. Діти сідають одне проти одного. Одна дитина – дзеркало, інша – відображення в ньому. Дитина дивиться в дзеркало, яке повторює всі її рухи й жести. Потім міняються ролями.
                        
5. Проективна методика « Намалюй свій настрій»
Час проведення: 14 хвилин
Матеріал: аркуші та фломастери (олівці шести основних кольорів) на кожну дитину.
Завдання: Намалювати свій настрій. Звучить спокійна музика. А іншим разом – звучить весела музика, ритмічна.
                     
6. Контактна гра «Упізнай друга»
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: повязка на очі.
Завдання: Діти стоять по колу. Той, хто водить, стоїть у колі із завязаними очима. Психолог виводить до нього по черзі дітей, яких треба впізнати навпомацки. Якщо впізнати вдалося, діти міняються місцями.
                      
7. Гра з повітряною кулькою
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: Грає пара в центрі кола. У кожного кулька. Кожен має розповісти якомога більше позитивного і гарного про себе, підбиваючи кульку вгору (одне слово на удар кульки). Пари міняються, доки всі діти не візьмуть участі в грі.
                      
8. Гра «Равлик»
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: повязка на очі.
Завдання: Ведучий –«Равлик» - у центрі кола із завязаними очима. Кожен учасник, змінюючи голос, запитує: « Равлику, равлику, висунь ріжки. Дам тобі я цукру і крихту пирога, вгадай, хто я?» Той, чий  голос вгадали, стає «равликом».
                     
9. Гра «Оплески»
Час проведення: 3 хвилини
Завдання: Дитина входить у коло, називає своє імяі прізвище. Усі діти їй аплодують.
                   
10. Гра «Малюнок на спині»
Час проведення: 5 хвилин
Завдання:
А) Психолог малює букву пальцями на спині кожної дитини. Кожна дитина повинна назвати, яку букву їй намалювали.
Б)Психолог одній дитині малює на спині букву або цифру, та у свою чергу, малює таку саму букву чи цифру своєму сусідові. Остання дитина повинна назвати вголос те, що їй намалювали.
                  
11. Гра «Поводир»
Час проведення: 10 хвилин
Матеріал: Повязки на очі за кількістю дітей.
Завдання: Діти розбиваються на пари. Одній дитині в парі зав’язують очі, друга її водить – розказує про речі, повз які проходять, дає змогу торкнутися їх.
               
12. Гра « Мій кращий друг»
Час проведення: 8 хвилин
Завдання: Дитина входить у коло, кожен характеризує її з кращої сторони, тобто називає те, що подобається в другові. Дитина з кола вибирає наступну дитину, яка входить в коло.

Тренінг з вихователями по використанню елементів казкотерапії  під час проведення занять
«Казкотерапія – шлях до пізнання себе»
Мета:
 -  розкрити педагогам значення казки для дитини;
 -  стимулювати творчу активність вихователів;
 -  розвивати художньо-креативні здібності, фантазію, спостережливість, творчу уяву, образне мислення, винахідливість;
 - створення позитивної атмосфери на тренінгу.
Матеріали та обладнання:
-         аркуші паперу білого кольору;
-         кольорові олівці;
-         картки з геометричними фігурами;
-         картки до творчого завдання «Допиши казку».
Хід тренінгу:
Доброго дня, колеги! Сьогодні ми помандруємо у світ дитинства, у світ казки. Перед початком учасники обєднуються в чотири команди.
Вправи на знайомство «Вітаю вас»
Мета: сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери
для успішної роботи.
Хід проведення: Психолог пропонує підводитися тим людям, які вважають , що це їх стосується:
-         встаньте ті, у кого чорне волосся;
-         встаньте ті, хто має гарну посмішку;
-         встаньте ті, хто має доньку;
-         встаньте ті, хто має сина;
-         встаньте ті, хто вважає себе гарною матірю
-         встаньте ті,хто прийшов на нашу зустріч з гарним настроєм і хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад.
Вправа «Правила групи»
Мета: вироблення певних правил, за якими відбуватиметься взаємодія вихователів упродовж заняття:
-         бути активним;
-         толерантним,
-         слухати і чути кожного;
-         говорити по черзі.
Арт – терапевтична техніка «Намалюй зле обличчя»
Ні для кого не секрет, що в сучасних мультфільмах і казках є багато негативних персонажів, їхня поведінка на екрані агресивна, часто деструктивно впливає на психіку дитини. Подолати страх і негативні емоції можна за допомогою малюнку. Отже, перше завдання для вас, шановні педагоги – намалювати злого казкового героя.
-         А тепер домалюйте  щось таке, щоб цей герой став більш симпатичним і приємним для вас…
-         Поділіться з нами результатами своєї творчості.
(Цю методику можна використовувати для профілактики виникнення страху у дітей).
Інформаційне повідомлення:
«Використання казкотерапії в роботі з дошкільниками».
Казка – це не лише цікава фантастична розповідь, а універсальний засіб розвитку, виховання і навчання дітей раннього та дошкільного віку. Слухання казок дає змогу малюкам збагатити словник, закласти фундамент зв’язного мовлення сприяє запам’ятовуванню слів та окремих виразів, монологічного мовлення, розвиває пам’ять.
Дітям старшого дошкільного віку казка дає змогу усвідомити такі складні категорії, як «добро» і «зло», сприяє формуванню морально-етичних цінностей. А ще використовуючи казку, можна навчити дітей міркувати відстоювати свою думку. мати особисту точку зору.
Коли дитина «проживає» казку, утворюються звязки між казковими героями  і поведінкою у реальному житті. Якщо вихователі чи батьки обговорюють з дитиною прочитані казки – життєві уроки швидше засвоюються, сприяють подальшому гармонійному розвитку дитини та її успішній самореалізації . Якщо казки не обговорюються , життєві уроки та цінності засвоюються пасивно. 
З перших місяців зародження нового життя батьки можуть розповідати дитині казки. доки триває внутрішньоутробний розвиток, малюк звикає до спокійних і радісних голосів батьків, реагує на іхні позитивні емоції .
Для новонародженого малюка сюжет казки не має особливого значення. головне, щоб в ній були певні ритмічні конструкції, повтори, звуконаслідування для ліпшого опанування дитиною рідної мови.
У віці 1,5 – 3 роки діти зазвичай починають говорити, тож казка може стати поштовхом до розвитку зв’язного мовлення, образного мислення та пізнавального інтересу. Читаючи дітям казки, батьки та педагоги сприяють розширенню їхнього словникового запасу.
У  3-4 роки дитина вже розпізнає основні емоції , тож потребує казок х простими і яскравими сюжетами .На цьому етапі варто обговорювати у сімейному колі ( чи у групі дошкільного закладу) емоції героїв, їхню поведінку.
У віці 4-6 років мова казки є найзрозумілішою для дитини. Саме через казку у такому віці дошкільник засвоює найліпше соціальний досвід . Тож будь – яке завдання дитина виконає краще та з більшим задоволенням, якщо захопити її казковим сюжетом.
Безсумнівно, діти люблять коли їм читають . Казки надають великі можливості, що охоплюють різні теми для занять. Під час робити з казками накопичується досвід, який дозволяє оцінити можливості тих чи інших фантастичних історій. Наприклад, діти малоактивно реагують на казки написані спеціально, щоб впливати на почуття. Вони краще реагують на історії, які мають захоплюючий сюжет. А ще, дітей стомлюють «кострубаті» історії – вони їх одразу полишають. Тому, підбір готових та складання авторських казок, а також способи їх застосування потребують від дорослих неабиякої вибірковості та майстерності.
Казкотерапія – це :
-         процес утворення звязків між казковими подіями і поведінкою в реальному житті , процес перенесення казкових смислів у реальність;
-         терапія середовищем , особливою казковою атмосферою, в якій можуть виявитися потенційні риси особистості, щось нереалізоване, може матеріалізуватися мрія; а головне – виникає відчуття захищеності, з’являється смак таємниці.
Казкотерапія допомагає вирішити безліч проблем:
-         інтеграція особистості в соціальному суспільстві;
-         адаптація в умовах пережитих, психотравмуючих ситуацій;
-         навчання і корекція небажаної поведінки.
Існує 5 видів казок:
·        Художні – казки, міфи,притчі створені багатовіковою мудрістю народу;
·        дидактичні – навчальні казки, мета яких подати нові знання, розкрити їхній зміст і важливість для дитини;
·        психокорекційні – створюються для мякого впливу на поведінку дитини. Під корекцією розуміється « заміна» неефективного стилю поведінки на більш продуктивний.
·         психотерапевтичні – казки, які лікують душу, вони розкривають  глибокий смисл подій, допомагають по-іншому побачити ситуацію.
·        медитативні – створюються для накопичення позитивного образного досвіду , зняття психоемоційного напруження, для формування кращих людських взаємин, розвитку особистісного ресурсу. Особливістю цих казок є відсутність конфліктів і злих героїв.
Традиційні  види роботи з казкою:
Гра « Мікрофон»
(вихователі називають традиційні види роботи з казкою)
·        читання;
·        розповідь;
·        бесіда;
·        драматизація;
·        інсценування;
Нетрадиційні технології роботи з казкою:
·        переплутування сюжетів і героїв;
·        змінювання характеру героя;
·        змінювання місця, часу, події;
·        змінювання кінцівки казки;
·         складання казки за схемою.
       У повсякденні слухання казок, їх розповідання та інсценізування сприяють процесу соціалізації дошкільнят.  Участь у інсценізуванні казок дає змогу вправлятися у спілкуванні як вербальними  так невербальними засобами: мовою жестів, рухів, міміки, пісні, відповідної музики,пластики, емоційних та рухових етюдів сприяють формуванню невербальних засобів виразності.
       На «казкових заняттях» діти багато рухаються, перевтілюються, вчаться передавати різні емоційні стани героїв. Це сприяє накопиченню чуттєвого досвіду, спонукає дітей ділитися враженнями, що дуже важливо в роботі з розвитку  мовлення дошкільників. Казка як невід’ємна частина освітнього процесу дає змогу педагогам ефективно розв’язувати розвивальні, навчальні та виховні завдання:
·        сприяє гармонійному розвитку і формуванню основ соціальної компетентності;
·        формує у свідомості дитини позитивний образ;
·        учить осмислювати, аналізувати, передбачати наслідки і можливі реакції;
·         формує загальнолюдські цінності;
·        учить помічати прекрасне, розуміти добро та зло.
Завдання «Склади і розшифруй»
        Наступне завдання складається з двох частин:
  1. У вас на столах є геометричні фігури, з них треба скласти коло. Під час складання обовязково використовують усі фігури, їх не можна накладати одна на одну, вони мають щільно прилягати одна до одної. Яка команда швидше впорається із цим завданням…
  2. На геометричних фігурах написані слова, які зустрічаються в казці. Прочитайте їх і здогадайтеся, про яку саме казку йде мова.
Творче завдання «Допиши казку»
     Попереду у нас останнє завдання – потрібно дописати казку. Кожній команді дається зачин казки, а її завданням буде – дописати її, але є такі умови: треба дописати 5 речень, розповідь має бути логічною, а кінець казки – щасливий.
Зачитайте нам результати колективної творчості….
Медитативна казка «Чарівник» (автор Т.Зіневич – Євстігнєєва)
Давним – давно це було. Жив на світі чарівник. Був він красивим і добрим. Важко сказати, скільки йому було років. У нього так блищали очі, що багато хто думав: «Він ще молодий».  Але, поглянувши на його сиву бороду й волосся, говорили : «Він мудрий і літній чоловік.» Цей чарівник умів робити те, що не вміли інші. Він розмовляв із деревами, квітами, тваринами і рибами. Він умів лікувати не тільки людей, але й тварин і рослин. Він знав, коли піде сніг чи дощ, коли буде спека чи вітер. 
    Багато людей приходили до нього за порадами. Ніхто не знав, звідки він прийшов, але говорили, що раніше він був звичайною людиною, як усі. Минали роки, а чарівник жив серед людей, і вони почували себе в безпеці поряд із ним.
   Одного разу чарівник сказав : «Я дуже довго жив серед вас, настав час мені відправлятися в дорогу. « Навіщо ти покидаєш нас, - відговорювали його люди, - нам буде важко жити без тебе, без захисту й підтримки. Передай нам хоча б частинку своєї мудрості.»
«Погляньте навколо, - сказав чарівник, - ви живете в прекрасному світі. Кожний день ви можете спостерігати, як  встає й заходить сонечко, як шумить вітер, як блищать краплинки роси. Давайте на хвилинку затихнемо й прислухаємося. Все, що нас оточує – живе в своєму ритмі. Свій ритм має й кожен із нас.
    Люди завмерли, закрили очі й почули, як дихає свіжо виорана земля – рівно й спокійно; як шумить вітер – то сильніше, то повільно й лагідно. І головне,кожна людина відчула свій ритм: спокійне биття серця, вільне дихання…І раптом людей охопило відчуття, що з ними відбувається щось незвичайне.
   «Щось казкове й чарівне знаходиться всередині нас», - здивовано сказали вони чарівникові.
«Здається, ви відкрили найбільшу мою таємницю, - посміхнувся чарівник, - адже чари – це вміння слухати й відчувати ритм природи,всього, що нас оточує, жити у відповідності з ним. Треба тільки вміти прислухатися до себе, почути свій ритм і розбудити всередині себе Творця. Ось тоді й почнуться чудеса».
  « Як же нам навчитися користуватися чарами?» - запитав дехто.
«Наприклад, можна уявити себе здоровим і щасливим, не дозволяти сумним думкам отруювати ваше життя. Через деякий час образ здоров’я й щастя міцно поселиться всередині вас, і ви почнете змінюватися. Можна прислухатися й почути внутрішній ритм іншої людини, знайти спільне з вашим ритмом, і тоді кожен новий день буде приносити вам радість взаєморозуміння. Можна навчитися бачити в кожній події урок для себе , тоді не зміну тривогам і хвилюванням прийде спокій і ясність.»
  Сказавши це чарівник відправив в дорогу. А люди залишилися, а вони добре запамятали його слова. Жили, прислухаючись до свого внутрішнього ритму, й дуже скоро в них проснувся Творець. Спокійно і з любовю вони зустрічали кожний день, дарували іншим тепло і радість.
    І зараз, якщо ми прикладемо руку до грудей, то почуємо спокійне биття свого серця, відчуємо ритм дихання… І Творець, який живе всередині кожного з нас, нагадає про себе теплою хвилею радості…
   А ми глибоко вдихнемо й видихнемо й потихеньку будемо повертатися з чарівної країни додому.
Рефлексія
-         Обговорення  важливості використання казкотерапії  з педагогами.

-         Розповісти про враження  отримані від тренінгу. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий